Thursday, June 10, 2010

anak demam..

menjaga anak yang demam mmg bukan suatu perkara yang mudah..segala perhatian perlu 100%..nasibla saya tgh bercuti selama 2wks..soal utk menguruskan anak mmg tiada bebanan bagi saya cuma disebabkan diri ini berbadan dua..agak keletihan juga menjaga si kecil..tapi alhamdulillah..si kecil tidaklah demam terlantar dan merengek..cuma agak manja dibandingkan dengan hari2 semasa dirinya sihat.. :)

Ditambah2 kan lagi demam nya naik pada waktu 3.00 a.m..saya yg saat2 akhir ini mmg sukar utk tidor terpaksa kuatkan semangat bangun utk check suhu badan si kecil supaya konsisten tidak pulak melarat..nak harapkan suami..herm..makin hebat dengkuran nya apabila dikejutkan...tapi saya tidak kisah kerana kasihan kan suami yg bekerja keras utk kesenangan kami sekeluarga..saya bukannya tidak bekerja..tapi gaji yg ada hanya cukup utk menampung diri dan keperluan si kecil..maka yang besar2 seperti bil2,kereta dan rumah semua di bawah tanggungan suami..

Berbalik kepada si kecil yg demam..walaupun ubat yg disumbatkan di bontot tidak berapa digemari oleh saya..selagi saya boleh mengekalkan suhu supaya tidak melarat..selagi itu saya bertahan utk tidak menggunakannya..tinggal di bandar utk mencari daun bunga raya utk dijerlun di kepala anak mmg agak sukar..jadi saya mengambil alternatif meletakkan air asam jawa yg dipastikan sentiasa membasahi rambut si kecil..tidak lupa juga coolfever yg ditampalkan di dahinya..alhamdulillah..malam kedua demam dia tidaklah merengek..

Pemakanan di siang hari mmg saya sediakan bubur supaya anak lebih berselera dan sesekali nasi bercampur dengan sup ayam..walaupun demam alhamdulillah melihat si kecil selera utk makan..herm..

Bila anak sudah mengenal ubat mmg sukar utk diberi padanya..bab ini saya agak surrender tp terpaksa juga diberi..kekadang geli hati memikirkan terpaksa bermain kejar2 semata2 utk memberikan ubat kepadanya..sudah terpaksa..utk kesihatannya juga..hehe

oklah saya agak kepenatan..hendak berehat seketika..nanti sambung lagi ya..


No comments:

Post a Comment

happy

Hi olls.. Its long time no blogging..as usual life is more busy more merrier..but the best things after last entry of my blog posting..defi...