Monday, August 9, 2010

40 hari yg indah


Salam..pejam celik pejam celik dah 40 hari..sofea pun dah pandai meragam sikit2..malam tadi dari kul 10 sampai ke 2 dia tak tido..perutnya tak sedap kot..lepas bagi grip water kul 10 tu..dia mcm skit gelisah..tepuk2 belakang tak nak burp..mcm2 buat tak burp..mak aku amek pun tak tido..kembung kot..dlm kul 12 tu mak aku try dodoikan dia..dia tido skejap..masuk dlm bilik..aku tinggal p uruskan diri b4 sleep..elok je mata dia celik..tukar posisi bagai..bf takmo..slalu mlm aku byk kasi bf sebelah kiri..siang byk kanan..sebab dah ngantok dia duduk sebelah kiri time malam..masa 2wks dulu aku rajinla bangun kasi bf..nak ngiring masih takut2 sakit kat tempat jahitan..masa tu mmg sofea kerapla menyusu bleh katakan 2 jam skali..kalau dia menyusu lama dlm 30minit..dia akan bangun lepas 2 jam utk bf..kalau dia menyusu kurang dari 30minit..mmg sejam sekali dia akan bangun..sampai la 2 wks plus2..baru dah kurang skit tempoh kekerapan menyusu..tu sebabnya sofea tak kena jaundis langsung..sebab dia kerap menyusu..abang dia..kurang menyusu ..bertukar plak..patut boy lagi kuat compare to girl..hehe..tapi abang dia ada reason..dia tak berapa sihat masa lahir dulu..mcm2 aku kena buat..

So semalam try to burp la lagi tgh2 malam..dia burp..aku trus tukar belah kanan..bf belah kanan..lama2 tertido si sofea..sampai la pagi ni..aku kira dari kul 2 pagi tadi..sampai kul 10 pagi ni..aku baru bf dia 3 kali..ni dah dkat kul 12 dia tido lagi..patutnya kul 11 dia dah bangun utk mandi..maybe malam tadi dia tak sedap perut..pagi ni dia tido puas2..

Nak kata aku makan bukan2..tak plak..menu mcm biasa sup sayur sawi putih tu ngan ikan selar bakar..air pun aku minum milo n susu je..teringin jugak aku nak curi minum air kordeal rootbir..haha..kecur arr..tapi pk anak..takutla..apa2 lom 44 hari..so sabarrrr...aku sker minum air oren..tp sofea kalah arr..aku ada mkn oren sunkist..kata org elok utk sembuhkan luka..tapi bila makan sebijik..sofea dah berak2..so aku stop..Jamu?aku makan..tapi ikut tips dia la..kalau bf kena ampu kedua2 belah payudara dgn lengan..then minumla jamu..insyaallah..baby tak akan berak2..yella jamukan panas..so far memang aku amalkan...sofea takdela berak2 mcm aku makan buah oren tu..

Sofea malam pun tido lena kalau tak buat hal..tapi satu je..lepas salin diaper..mesti sofea poo poo..adoila..mama terpaksa salin lagi..hehe..dulu tgh2 mlm buta aku akan bangun salin diaper sofea..skrang b4 sleep..aku check dulu diaper dia ringan ke berat..kalau berat aku salin..tu depends la..kalau aku dah bawak masuk bilik slalu aku salin dulu..aku tak terus tido..slalu online..kecuali letih..so b4 aku tido aku make sure diaper sofea tak berat..then bangun pagi kul 630-7 aku salinkan lagi..until dgr dia meletop2 kentut..sure poopoo..so salinla..kalau dah dkat waktu mandi aku pakaikan lampin je..sebab bb girl ni..kalau dia berak..dia takkan berak lagi..lain la boy..dia bleh berak skali ngan kencing..hehe..sbb sofea mcm tu..once dia dah berak..dia akan kencing je..hehe..

Okla..atas skali tu gambar sofea n sofyan..gambar masa sofea kat umah MIL..masa ni dah masuk hujung2 minggu kedua..gambar byk tpksa upload thru hp..sebb cabel tak bawak..hehe..okla..apa2 nanti kita hapdet..taa..


No comments:

Post a Comment

HI

Morning people..its a longgggggg time not too bloging myself..definitely i m too busy with my house routine n my work thinggy..hhaha..life ...