Thursday, August 19, 2010

tak puasa

Salam..ohh sebab kan tido itu adalah penting dari berblogging..jadi saya tertangguh2 nak hapdet..harhahr..menu for berbuka hari ni adalah kari ikan merah plus sup lobak putih..ni baru je tidorkan sofea..hermm..dah 3 hari aku menguruskan 2 org anak..tolak sehari semalam arr..sebab pagi semalam sofyan balik ke kampung..timbang berat..alhamdulillah berat dia dh naik..even 1kg plus2 pun..skrang berat sofyan 12kg plus2..nenek dia cakap dia tak dok diam atas penimbang tu ..nurse amek yg paling hampir je..ikutkan dia dah 12 kg plus2..

Semalam saya tak puasa..tetiba ade saki baki nifas kat panties masa nak solat asar..herm..trusla saya berbuka minum horlick n cicah 2 keping roti..masak pun pelik..dahle sofyan takde..tapi mcm kelam kabut je..padahal goreng ikan ngan sup sayur sawi je..sofea tak tido sgt semalam..merengek je..rindu kat abang dia kot..hermm

So malam tu mandi wajib..tawakal je..kalau esok ade..so tak puasala..then..sampai ke solat asar tadi alhamdulillah..dah takde..maybe semalam saya byk naik turun tangga kot..entahla..atau dia penghujung2 nifas..yg on off on off ni tak sker...

EBM? saya baru dpt 3 bottle 3.4oz susu..plus dgn 1 oz..sebab ape 1 0z..haha..mai nak habaq mai nehh..semalam dgn gigihnya nak la memerah susu..skali..blackout..hangin jer..pastu gigih memerah manual guna tanganla..tapi hampeh arr..sikit je..mcm rasa regret skit..dahla berpeluh2..so ingat nak buang je susu tu..tapi tgk2 ade dlm 1 oz plus2 simpan gak arr..sejam lepas tu dah ada electric..kebetulan sofea pun tido..so cepat2 pump dpt lah 3 oz..syukur..hari ni saya dpt 3.5 oz..semer ni 1 session jer..blum buat secara besar2besaran..sebab niat nak collect 5-8 cup ebm baru nak start kasi sofea feeding thru bottle..

KAlau pakai double pumpin rasanya lagi banyak kot dpt..coz sebelah jer bleh dpt 3oz..maybe 1 session bleh dpt 6-7 oz..kalau dh 4 session sehari..huihh..harus collect 8 cup sehari..insyaallah...so life as 2 mom ni mmg mencabar..tapi aku dah bleh adapt skit2..sofyan pun dah bleh dgr cakap skit2..takpe time passing by..insyaallah sofyan ok nanti..

Life saya sepanjang ramadhan ni..kul 445 dah bangun utk siapkan sahur..kalau sofea jaga bawak turun dia ke bawah sekali..gilir2 la sahur ngan asben..then..naik atas tido sampai kul 645..solat subuh..tido lagi..sampaila sofea celik n takmo tido..slalu sofea dah celik around 9-930..so bangun turun bawah amek air panas,rushing siapkan susu n sarapan sofyan..mandikan sofea..selagi sofea tak tidor selagi tu la saya tak buat kerja lain..selalu dia dah lena around 1000-11.00..masa ni baru start pump susu..dah settle..mandikan sofyan..saya pun mandi skali..bf sofea..around kul 1 tu ke bawah siapkan nasi utk sofyan..slalu nya curi2 masa jemur kain ke..basuh pinggan kalau sofea tido..tapi kul 130 mmg saya dah duduk kat atasla..hehe..

130 tu..lepas solat slalu sofea bangun utk bf..so tidola ngan dia until 430..sofyan pun tido skali..dah 2 hari dia tido sama2..kul 5 turun utk sediakan makan malam..kalau lebih confirm tak sempat..so dah siap masak around 630-7..dah berbuka mmg naik atas tidorkan sofea..barula aku turun makan nasi..hehe..so tulah jadual spjg ramadhan..maybe next week dah ubah skit coz nak start tambah session pump kpd 2 session..sampaidpt 4 session..ok.. sofea terkejut abang dia tutup pintu kuat..hermm..ok..taaa..

No comments:

Post a Comment

happy

Hi olls.. Its long time no blogging..as usual life is more busy more merrier..but the best things after last entry of my blog posting..defi...