Thursday, May 31, 2012

Rasa luahan rasa

Herm..baru selesai berbual dengan serong sahabat waktu zaman remaja dolo2 on phone.jarang sekali dapat berbual panjang mcm ni flashback balik zaman remaja yang sangat indah..zaman ponteng sekolah..zaman keluar malam..tp..hairan pada masa tu..takde plak terlibat dengan gejala sosial yg teruk..sekadar keluar bersama sama..ponteng pun bukan p merayap..tapi dok rumah jer..haha.. Bila dah usia meningkat..teringat pula kesusahan hidup bersama suami..susah sangat..duit cukup2 makan..pakaian? Takde la berjenama..dapat beli handbag branded pun guna duit 1st gaji..takat sembonia jer mampu..kalau tak pakai la purse n handbag vincci..jenama dulu dan selamanya vincci..mengimbau masa silam..teringat masa mula kawin..hutang keliling pinggang..kawin pun kena hina..maklumla susah..cukup cukup saja..bila susah..mula dituduh macam macam..tak pandai simpan duit..joli katak..membazir..perhabiskan duit beli bukan-bukan..tapi kesabaran sangat tebal...tak mudah mengalah..apatah lagi melawan..hidup mesti diteruskan.. Disaat kelahiran anak pertama..apa yang ada?sekadar cukup makan minum pakai dan berdikit dikit..masih lagi dihina tidak bijak menguruskan kewangan..tapi betul la..Allah maha adil..tak rugi jika bersabar bersabar dan bersyukur atas kekurangan..makan minum pakai cukup..bermewah? Jarang sekali..dalam kamus perbelanjaan tiada langsung duit untuk bersuka ria ..cukupla..rezeki yang ade perlu dinikmati dengan sebaik mungkin.. Mungkin ada hikmah disebalik kesabaran setiap insan..sedikit demi sedikit pintu rezeki terbuka..alhamdulillah..syukur aku masih dikurniakan dengan sifat yg masih tidak perlu nak menonjolkan apa yang ade..syukur aku masih di landasan yg betul walaupun pengalaman lampau byk menguji kesabaran kami suami isteri..terima kasih atas semua penghinaan kepada kami..jika tidak kami tidak akan berjaya menikmati rezeki yang melimpah ruah ini.. Cuma bila rezeki semakin murah..pengalaman lampau mengajar supaya lebih berjimat cermat..walaupun mampu untuk 'ada' tapi bagi aku tak perlu la nak ditunjukkan..aku ade..aku mampu..tapi aku malu..haha..syukur hati ini belum rasa untuk memilih siapa sahabat..aku berkawan dengan semua org tak kira siapa latar belakang mereka..dan aku tetap aku..mungkin yg membezakan rezeki masing masing.. Dan.. Berpijak la di bumi yang nyata..jangan orang 'ada' kamu pun nak 'ada'..ukur baju badan sendiri..dan janganlah hina mereka yg susah..sebab penghinaan itu akan memakan diri sendiri..allahualam...alhamdulillah..

No comments:

Post a Comment

HI

Morning people..its a longgggggg time not too bloging myself..definitely i m too busy with my house routine n my work thinggy..hhaha..life ...